Motyvacija

Visi tėvai svajoja, kad jų vaikui sektųsi mokykloje, jis turėtų motyvacijos, jaustų trauką mokytis. Tačiau iš pradžių išsiaiškinkime dažniausias klaidas, kurias tėvai daro ne iš blogos valios, o turėdami gerų ketinimų – bandydami įpratinti savo mažylius reguliariai mokytis.

Papirkinėjimas

Dažnai mes bandome papirkti savo atžalas, žadėdami mainais už klusnumą įdomią iškylą arba skanų šokoladą.Toks triukas gali suveikti porą kartų, bet kaina netrukus išaugs, o įprotis derėtis dėl geidžiamų dalykų įsitvirtins.
Mokykloje tokiems vaikams būna sunku: ten nėra mamos, klausyti mokytojo niekas neverčia, vadinasi, nėra poreikio dalykui skirti dėmesio iki to momento, kol, sužinojusi apie prastus pažymius, mama kuo nors neprigrasins. Mažylis, įpratęs daryti naudingus sau pratimus tik todėl, kad tai patiko mamai arba tėčiui, neturi asmeninės motyvacijos mokytis.
Visada galvokite iš anksto: jeigu kažkas gali suveikti tik kartą, atsisakykite tokių abejotinų auklėjimo būdų. Pakeisti tai, kas vaikui tapo įpročiu, jau nebus taip paprasta. Negailėkite emocijų, laiko, pinigų svarbiausiam – kad mažylis priprastų prie gero, to, kas jam gyvenime pravers ne kartą.

Prievarta

Jeigu nepadeda papirkinėjimai, tėvai pradeda vaiką spausti jėga. Deja, dauguma pamiršta,
kad net ir kilnaus reikalo neįmanoma primesti per jėgą. Kuo smarkiau spausite dirbti, tuo labiau mažylis tam priešinsis. Galų gale pamatęs knygą vaikas kels isterijas jau nebeprisimindamas, kodėl taip elgiasi. Gali būti, kad bijodamas bausmės mažylis ir imsis vadovėlio, tik vargu ar taip mokantis kas nors liks jo galvoje. Labai svarbu nepalaužti mažo vaiko asmenybės, o priešingai, padėti mažyliui patikėti savo gebėjimu savarankiškai veikti, renkantis širdžiai mielus užsiėmimus, įsitikinti savo savitumu. Kvaila mėginti vaiką įtikinėti priešingai ir sakyti: „Tu dar per mažas" arba „Tu dar menkai ką supranti gyvenime". Kartais, mėgindamas įsitvirtinti, mažylis išbando tėvų kantrybę ir išsiaiškina, ar jie priima jį tokį, koks yra.
Jeigu mama arba tėtis palaiko atžalos iniciatyvą, sakydami: „Taip, žinoma, sūneli, tu jau suaugęs, pats gali pasirinkti, bet jeigu tau prireiks pagalbos arba patarimo, kreipkis į mane", vaikas junta tėvų paramą. Įsitaisęs keletą gumbų, vaikas netrukus vėl pradės paisyti jūsų nuomonės. Tik būtinai apsaugokite vaiką, jeigu tai būtina!
Bendraudami su vaiku stenkitės įtikinti jį savo argumentais, o ne jėga. Pateikite savo teisybės įrodymus irto paties reikalaukite iš vaiko. Tiesa gimsta ginčuose. Nesigėdykite pripažinti savo klaidas, jeigu buvote neteisus.Tegul jūsų žodinės dvikovos tampa intelekto vystymosi arena, o ne banalia dvikova su pliaukštelėjimais ir apkumščiavimais.

Šantažas

Šio grasinimo, bendraudami su vaiku, griebiasi dauguma tėvų, net nepastebėdami klastingos potekstės. „Suvalgyk už mamą", „susitvarkyk po savęs, nes neduosiu saldainio", „baik išdykauti, nes daugiau neisi su manimi" – tikriausiai jūs atpažįstate frazes, kuriomis dažnai kreipdavotės į savo vaiką. Šantažo mechanizmas verčia vaiką elgtis priešingai savo tikriems norams, o tai yra iš esmės neteisinga. Vaikas atlieka darbus kažkieno verčiamas ir dėl kažko, vėlgi neturėdamas asmeninės motyvacijos. Šiuo momentu tėvams svarbu suprasti, kad tokios manipuliacijos stabdo vaiko asmenybės formavimąsi, jo savarankiškumo vystymąsi. Kai mažylis nesupranta, dėl kokių asmeninių paskatų jis atlieka tam tikrus veiksmus, jo asmeninė motyvacija pažeista. Vadinasi, vargu ar jis kada nors išmoks savarankiškai išsikelti tikslus, apskaičiuoti savo veiksmus, sieti juos su tam tikra strategija. Pripratęs prie situacijos, kurioje neegzistuoja teisė į asmeninę nuomonę, vaikas ir toliau stengsis gyventi pagal svetimus nurodymus. Vaiko asmenybe greitu laiku gali imti manipuliuoti stipresni draugai. Tik toli gražu ne visuomet vaiko draugų įtaka būna naudinga…

Auksinės taisyklės

Mažylis turi visuomet prisiminti: viskas, ką jis daro gyvenime, daro sau ir dėl savęs. ■ Vaikui turi patikti tai, ko jis mokosi. Su savo mylimu vaiku visi žmonės linkę elgtis atsakingai ir rūpestingai, todėl daugiausia dėmesio skirkite psichologiniam pasiruošimui mokytis: intriguo-
kite, sudominkite, elkitės švelniai ir neįkyriai.
■ Vaikas pats turi rodyti iniciatyvą. Mažyliai paprastai labai mėgsta mėgdžioti: sėskite mokytis su mylimu pliušiniu meškinu, ir netrukus mažylis be kvietimo prisijungs prie jūsų.
■ Pamokos neturi būti varginančios. Statistinis vieno tipo užsiėmimas neturėtų trukti ilgiau kaip 15 minučių. Protiniai užsiėmimai turėtų vykti tam tikromis valandomis. Mažylis negadins jums nuotaikos isterijomis, jeigu racionaliai suplanuosite režimą. Optimalus laikas: nuo 9 iki 11 valandos (po pusryčių) ir nuo 16 iki 17 valandos (po pietų miego ir pavakarių).
■ Smegenų, gausiai pamaitintų gliukoze, darbas vyksta greičiau, todėl prieš užsiėmimus šiek tiek užkaskite.
■ Kai vaikas laimingas, jo smegenys dirba aktyviau. Tegul pirmieji užsiėmimai asocijuojasi su švente. Kartais vien džiugios, nemonotoniškos intonacijos gali padaryti stebuklą.
■ Protinio ir fizinio krūvio derinys saugo nervų sistemą nuo išsekimo. Atrakcionų parke, pasisupę valtelėse ir lėktuvėliuose, atsipūskite ant suoliuko su knyga.
■ Nenusėdinčiam cholerikui pasiūlykite judrių užsiėmimų; nepasitikintį savimi melancholiką paskatinkite džiugiais komplimentais; norėdami išjudinti susimąsčiusį flegmatiką, pamokas organizuokite ekspresyvesnes. Sangvinikai paprastai geriausiai išlaiko pusiausvyrą, todėl dirbant su jais jums reikės griežtai išlaikyti fizinio ir protinio aktyvumo balansą.
■ Visuomet į pratimus įplnkite žaidimo elementų – tai turėtų vaikui kelti norą pratęsti užsiėmimus kitoje „pamokoje". Pavyzdžiui, iš pradžių pamokėlę baikite įdomiausioje vietoje, per vaiko aktyvumo piką arba kiek anksčiau, negu susidomėjimas ima blėsti:„Kas vyko toliau, mes sužinosime rytoj…"
■ Niekada nesustokite pasiekimo vietoje! Net jeigu jums atrodo, kad pagrindus, būtinus savo amžiui, vaikas jau turi, sugalvokite įvairiausių būdų, kaip panaudoti jau įgytas žinias Supažindinkite vaiką su jus su pančiu žodžių ir skaičių pašau liu – skaitykite užrašus iškabose skaičlus-nuorodas.

■ Sąžiningumas bendraujant su mažyliu – svarbiausia sąlyga. Norėdami, kad vaiko susidomėjimas užsiėmimais būtų intelektualaus, o ne stichinio pobūdžio, būkite su juo atviri. Jeigu vaikui reikės būti darželyje, neverta mažylio papirkinėti dovanomis ir pažadais greitai grįžti bei jį pasiimti su sultimis ir sausainiais, ir juo labiau negalima dingti Iš darželio vaiko neįspėjus. Mažylis turi suprasti, kad mama ir tėtis eina į darbą, kur gali užsiimti mėgstamais užsiėmimais ir uždirbti pinigų, o vaikai – į darželį, kur gali išmokti naujų žaidimų ir kitų naudingų užsiėmimų.
■ Nekritikuokite vaiko, kad jis negali nusėdėti vienoje vietoje. Vaiko asmenybę reikėtų atskirti nuo jo charakterio Ir blogų įpročių, dėl kurių susiformavimo atsakingi, beje, tėvai. Todėl kai vaikas tingi, neskubėkite mėtytis įžeidžiančiais žodžiais „tinginys" ir „nemokša", o draugiškai įspėkite, kad, jeigu mažylis nekovos, tinginystė gali įveikti jį ir įleisti šaknis. Patikėkite, mobilizuotis, kad įveiktų svetimo „įsiskverbimo" grėsmę norės kiekvienas mažylis, o štai įžeidus žodžiai įsimenami ilgam.
■ Vaiko susidomėjimas gali būti nestabilus. Kartais jis gali atsisakinėti užsiėmimų. Neverskite per prievartą. Kuriam laikui pakeiskite veiklos pobūdį, o vėliau, po atviro pokalbio. Išsiaiškinkite, kas mažyliui patiko praeituose užsiėmimuose, o ko trūko. Po kelių dienų sugrįžkite prie užsiėmimų, tik šiek tiek pakeiskite jų struktūra.
■ Nepirkite standartinių metodinių priemonių laikydamiesi principo„kuo daugiau žinių įgis, tuo geriau". Kai kiekviename puslapyje yra maksimalus naudingos informacijos kiekis, vaiko dėmesys labai greitai nusilpsta. Pirmiems mažylio užsiėmimams parinkite plonus leidinius su spalvingais aiškinimais ir stambiu šriftu.
k Girkite mažylį už menkiausius pasiekimus, jūsų bendras pergales. Bučiuokitės, apsikabinkite, spauskite vienas kitam ranką, tačiau jūsų skatinimai turi būti tik nematerialūs. Susidomėjimą reikia stimuliuoti taip, kad mažylis pats norėtų mokytis ir darytų tai sau, tam, kad gautų naujų įgūdžių ir malonumą praktiškai juos įgyvendinti.

Šaltinis: Motyvacija

Žymės: